-
RESERVEDELE
Find de rigtige reservedele til dit køretøj
Vælg bilmodel
-
TILBEHØR OG UDSTYR
-
VAREMÆRKERNE
-
AN-kobling
-
Salg
En bil, der kører på benzin eller diesel, har en forbrændingsmotor. Motoren er en maskine, der omdanner energien i brændstoffet til mekanisk bevægelse. Forbrændingsmotoren består af en række forskellige komponenter. Alle har deres specifikke funktion. Inde i motoren er der en krumtapaksel. Motoren har kun én enkelt krumtapaksel, men uden denne aksel virker motoren ikke. Krumtapakslen består af flere krumtaparme, der er forbundet til en lang aksel. Hvor mange krumtaparme der er, afhænger af antallet af cylindre i motoren. Mellem de forskellige krumtaparme er der lejeflader, hvor krumtapakslen hviler mod motorblokken ved hjælp af rammelejer. Der er også en lejeflade i hver ende af krumtapakslen. Inde i den store støbte motorblok er der store borede huller, cylindre. I cylindrene bevæger stemplerne sig op og ned. Når motoren kører, blandes brændstof og luft til gas. Denne føres så ind i cylindrene og antændes. Så øges gassens volumen, og stemplerne presses derfor af trykket nedad i cylindrene. Stemplerne er forbundet med krumtapakslen via plejlstænger. Disse stænger hjælper med at konvertere kraften fra stemplerne til en roterende bevægelse af krumtapakslen. Ventiler styrer således, at forbrænding kun sker i én cylinder ad gangen. Kraften, som krumtapakslen overfører, udnyttes i hver ende af akslen. I den ene ende går der strøm til gearkassen, så bilen kan køres frem. I den anden ende af akslen er der drev til knastakslen, gennem en kæde eller rem. Derudover er der remtræk til aggregater som f.eks. generator og klimakompressor. Motorens krumtapaksel er af høj kvalitet og skal derfor normalt aldrig udskiftes. Krumtapakslen holder lige så længe som bilen. Men hvis motoren er blevet forsømt, for eksempel ved ikke at få skiftet olie, kan det være nødvendigt med et skifte. I enkelte tilfælde kan der også opstå materialefejl i akslen. Ved et skifte løftes motoren først ud af bilen. Olien drænes derefter. Komponenterne i begge ender af krumtapakslen skal fjernes. Oliekarret (bundkarret) fjernes fra motorblokken. Nu kan man se selve krumtapakslen, og for at løsne den fra motorblokken skrues rammens lejehætter af.
Krumtapaksel
30